Znajdujesz się na początku swojej przygody z grami „bez prądu”? Nie wiesz, od czego zacząć? Poniżej kilka kategorii i polecanych tytułów.

  1. Gry kooperacyjne – nowym graczom łatwiej zacząć przygodę z grami „bez prądu”, które pomogą w lepszym stopniu poznać się uczestnikom rozgrywki bez wprowadzania elementów rywalizacji. Jest wiele gier, podczas których grupa mierzy się z grą. Wspólne pokonywanie przeciwności zacieśnia więzi między graczami, buduje pozytywną atmosferę – wzajemnej akceptacji, zrozumienia i wsparcia. Gry kooperacyjne mogą się różnić od założeń wygranej i klimatu, w którym są osadzone. Dobrze jednak, by były zróżnicowane i w miarę możliwości dopasowane do wieku i zainteresowań odbiorców innowacji.
  1. Gry matematyczno‑logiczne – gry tego typu cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, nawet wśród graczy, którzy za matematyką sensu stricte nie przepadają. Ćwiczą one umysł, uczą zasad i mechanizmów działania gospodarki. Poprzez zabawę mogą również pełnić funkcję pomocy naukowej — rozwija logiczne myślenie, umiejętności matematyczne oraz te dotyczące planowania.
  1. Gry na refleks i spostrzegawczość – tego typu gry cieszą się powodzeniem, szczególnie wśród młodszych odbiorców. Opierają się na spostrzegawczości, refleksie czy umiejętnościach manualnych. Symultanicznie rozwijają zdolności percepcyjne i manualne, co pozwala na wielowymiarowy rozwój umiejętności. Ważne jest, by uważnie czuwać nad przebiegiem rozgrywek tego typu – gdy o zwycięstwie lub poszczególnych punktach decydują sekundy, mogą pojawiać się konflikty. Należy je gasić w zarodku.
  1. Gry strategiczne – z reguły jedne z najbardziej złożonych gier. Wymagają one od gracza planowania ruchu czy działania na kilka rund do przodu, dzięki czemu przyczyniają się do umiejętności logicznego myślenia, przewidywania, planowania i samodzielnego podejmowania decyzji. W dużym stopniu ćwiczą cierpliwość, blef, czy koncentrację uwagi. Dzielą się również na wiele typów: wojenne, historyczne, fantasy, ekonomiczne czy inne.
  1. Gry na kreatywność – gry opierające się na wyobraźni oraz skojarzeniach. Mogą to być gry słowne, obrazkowe czy typowo wiedzowe. Istotne, by nie opierały się na działaniach odtwórczych, ale angażowało gracza w sposób twórczy w rozgrywkę. Często tego typu gry sprawdzają się dobrze podczas zajęć inetrgacyjnych.
  1. Gry narracyjne – rodzaj gier, opierających się głównie (acz nie tylko) na zasadach storytellingu, czyli opowiadania historii. Mogą również zawierać elementy dramy, przez co stanowią bardzo dobry wstęp do gier typu RPG. W dużym stopniu rozwijają wyobraźnię i umiejętności językowe, pomagają analizować oraz rozwiązywać potencjalne problemy i przeszkody,  przyczyniają się również do umiejętności tworzenia zwartej i rozbudowanej wypowiedzi ustnej. Mogą również pozytywnie wpłynąć na zdolność autoprezentacji czy panowania nad stresem.
  1. Gry RPG – gry fabularne czyli skrótowo RPG (z ang. role‑playing game) są rozrywką, polegającą na odgrywaniu ról. Jest to istny teatr wyobraźni, w którym za pomocą opisów działań, jakie podejmuje odgrywana przez gracza postać, tworzy się wspólnie niezwykłą historię w wymyślonym przez nas (lub dostarczonym przez podręcznik RPG) świecie. Może to być świat fatasy, sci‑fi czy nawet quasi‑historyczny. To właśnie gracze decydują o tym, co się wydarzy gdy odgrywają swoją postać. Rozgrywka w oparciu o metody dramy czy storytellingu nie tylko pobudza rozwój wyobraźni, krytycznego myślenia czy uczenia się związków pomiędzy podejmowanymi decyzjami a skutkami z tych decyzji wynikającymi, lecz również umożliwia wcielanie się w inną (czasem wymyśloną od podstaw) postać, za czym często idzie współtworzenie narracji wpływające bez wątpienia na poszerzanie  kreatywności. Gry RPG dają możliwość poszerzania własnej wiedzy i horyzontów, rozwijają również umiejętności językowe – i chodzi tu zarówno o nasz rodzimy język (wzbogacenie słownictwa, rozwój umiejętności poprawnego wysławiania się czy stylizacji językowej), jak i o języki obce. W końcu natrafić możemy na liczne nazwy własne pochodzące z innych języków, czy podręczniki oraz materiały nieprzetłumaczone na język polski. Niezwykle znaczącym elementem erpegów są elementy dramy – wcielając się w daną postać, czy próbując rozwiązać jakiś konflikt lub problem związany z fabułą, której postaci są częścią, istnieje możliwość rozwoju empatii, ale i uczenia się własnych emocji czy hierarchizowania poniekąd swoich potrzeb i celów. Nie można zapominać również o pozytywach związanych ze sferą społeczną. Gracze erpegowi budują pewność siebie, wykształcając odwagę publiczną, ale także nawiązują i rozwijają swoje kontakty społeczne – zarówno na linii Gracz‑Gracz, Gracz‑Mistrz Gry, jak i Postać‑Postać czy Postać‑Bohater Niezależny. Negocjacje, ustalenia, kompromisy, perswazja, dzielenie zadań i obowiązków są nieodłączne w grach fabularnych i stanowią bardzo istotną ich część.

Zdalne rozgrywki – w przypadku braku możliwości grania twarzą w twarz, można zaangażować graczy w działania poprzez internet. Korzystanie ze wspomnianych poniżej stron jest bezpłatne, wymaga jedynie rejestracji. Jeśli chodzi o gry RPG, możemy grać w nie zdalne przez popularne komunikatory, jakie jak Microsoft Teams, Google Meet czy Skype.

  1. www.kurnik.pl – domino, kalambury, literaki (wersja scrabble) i różne gry karciane czy kościane;

  2. www.facebook.com – UNO, szachy, domino;

  3. pl.boardgamearena.com – bardziej zaawansowane tytuły. Można tam znaleźć m.in.  Splendor, Carcassonne, 7 Cudów Świata, 6. bierze! i wiele innych;

  4. roll20.net – wsparcie do sesji RPG online (np. poprzez wirtualne kości czy karty postaci).