Czas realizacji: 15.03.-6.06.2023
Zadanie było kontynuacją działań Stowarzyszenia Chowaniec, opierających się na promocji narracyjnych gier wyobraźni (RPG) oraz miasta Szczecin i najbliższego regionu. Było także bezpośrednią kontynuacją cyklu wydarzeń „Chowaniec w krainie…” czy „Graj Familio – Rodzinny Piknik Gier”. Realizacja działań odbywała się z uwzględnieniem dostępności (asystent osoby niepełnosprawnej, napisy w materiałach wideo etc.).
Przy projekcie współpracowano z Exp Pubem, Wydawnictwem Hengal, Pałacem Młodzieży – Pomorskim Centrum Edukacyjnym w Szczecinie oraz Miastem Szczecin. Projekt objął swoim patronatem medialnym portal Infoludek.pl.
Projekt składał się z
- kampanii promująca projekt, szczególnie w ujęciu edukacyjnym i historycznym oraz związanym z najbliższym regionem (artykuły o motywach słowiańskich w popkulturze,
bestiariuszy słowiańskim czy gimnastyce słowiańskiej) – publikacja na stronie internetowej stowarzyszenia oraz w mediach społecznościowych - 3 słuchowisk związanych z dawnymi opowieściami (słowiańskimi i regionalnymi) – publikacja na kanałach stowarzyszenia na Youtube i Spotify
- Wydarzenia „Chowaniec w krainie Słowian”, które odbyło się 23.04.2023 r. w Exp Pubie podsumowującego projekt. W ramach wydarzenia przygotowano:
- 2 sesje RPG na podstawie systemu Słowianie RPG (rolę MG pełnili: Weronika Witkowska oraz Marcel Mroczek),
- LARP-a o tematyce dziadów (przygotowany i poprowadzony przez Mateusza „Matixa” Freidenberga),
- konkurs wiedzy.
- warsztaty plastyczne polegającymi na przygotowaniu słowiańskich wisiorków (przygotowane przez Katarzynę Ślusarczyk – Stowarzyszenie Chowaniec, Cukierkowa Rękodzielnia),
- prezentację poetycko-teatralną „Opowieści z drzazg Arkony” (w reżyserii Marcela Mroczka przy współpracy z młodzieżą z Pałacu Młodzieży – Pomorskiego Centrum Edukacji w Szczecinie),
- spotkania z rekonstruktorami historycznymi (Wataha Leszego),
- 4 prelekcji:
- Daniel Stawski (Kuźnia Raroga, Wataha Leszego) – „Wczesne średniowiecze – mity kontra fakty”,
- Adrian Kopp (Stowarzyszenie Chowaniec) – „Jak wpaść w słowiańską opowieść?”,
- rozmowa Weroniki Witkowskiej (Stowarzyszenie Chowaniec) z Małgorzatą Dudą (Wyd. Dudowie) – „Ile słowiańskości w szczecińskich legendach?”,
- Wołch Domicjan Maraszkiewicz (Fundacja Chram Pomorski) – „Trygław ze Szczecina kontra Otton z Bambergu”,
- Ewa Wilanowska – „Powrót do korzeni – rodzimowierstwo okiem psychologa”).
- Spaceru miejskiego z Joanną Wachnik – „Szczecin – słowiańskie przedmurze Arkony” (16.04.2023 r.).
Osiągnięte cele
Projekt przyczynił się do aktywizacji i rozwoju kreatywności m.in. przez szczecińską młodzież. Działania przyczyniły się również do rozwoju kompetencji kluczowych – społecznych oraz interpersonalnych. Realizacja działań przyczyniła się do promocji
wspólnego spędzania wolnego czasu, rozwoju umiejętności uczestników warsztatów, prelekcji i innych (współpracy, analizy, logicznego myślenia, umiejętności językowych, rozwoju kreatywności, improwizacji oraz samoświadomości) poprzez uczestnictwo członków społeczności lokalnych, zapewnienie atrakcji dla młodzieży i dorosłych oraz wyrabianie nawyku korzystania z atrakcji konkurencyjnych dla spędzania wolnego czasu przed telewizorem bądź w internecie, jak również do zwiększenia świadomości regionalnej. Istotne było nawiązanie i pogłębienie współpracy pomiędzy szczecińskimi pasjonatami gier „bez prądu”, grupami nieformalnymi związanymi z fantastyką i historią regionu.
Podsumowanie
Liczbę odbiorców bezpośrednich projektu (uczestnicy spaceru, wydarzenia, premiery słuchacze) szacuje się na 520 osób, pośrednich (odbiorcy kampanii informacyjnej) na 15500.
Projekt „Chowaniec w krainie Słowian” był realizowany przez Stowarzyszenie Kulturalno – Edukacyjne Chowaniec w ramach Małej dotacji przy wsparciu finansowym Miasta Szczecin.