W ramach zapowiedzi wydarzenia „Graj Familio – RozGRYFka” chciałbym Wam przybliżyć kilka informacji, związanych z grami „bez prądu”. Przedstawiałem Wam już pozytywy płynące z grania w gry karciane, kościane, planszowe czy narracyjne gry fabularne oraz przybliżałem Wam różne kategorie tych gier wraz z proponowanymi tytułami. Tym razem chcę przybliżyć Wam prelekcje i artykuły z pierwszej edycji projektu „Graj Familio” – to prawdziwa skarbnica wiedzy i ciekawostek. Przyszedł czas na nasz zbiór artykułów zatytułowany po prostu „Graj Familio – Rodzinny Piknik Gier”.
Mamy nadzieję, że wśród artykułów napisanych niemal dwa lata temu znajdziecie coś, co Was zaciekawi, co wyjaśni Wam kwestie związane z grami „bez prądu” lub po prostu coś, co będzie się miło czytało. Raz jeszcze dziękujemy wszystkim autorom, którzy przyjęli wtedy nasze zaproszenie!
Podczas pierwszej edycji „Graj Familio – Rodzinny Piknik Gier” powstało 11 niepowtarzalnych artykułów, dotyczących gier „bez prądu” w bardzo różnym ujęciu czy podejściu. Przybliżę Wam teraz każdy z nich!
Link do zbioru artykułów znajduje się tutaj: https://chowaniec.org/?p=355
- Alicja ‘Gralutka’ Olejniczak – Dla każdego coś planszowego
O artykule: Artykuł przedstawia ponad 50 różnych tytułów gier z podziałem na kategorie. Autorka przedstawia krótki opis każdej z polecanych kategorii gier oraz wskazuje, od jakiego wieku dane gry są wskazane. Dodatkowo dzieli je na te proste tytuły, przeznaczone dla początkujących, jak i te dla bardziej zaawansowanych graczy.O autorce: Alicja, z wykształcenia filozof, z zawodu nauczycielka, miłośniczka kotów, na stałe osiedlona w Anglii. W planszówki gra od dawna, od kilku lat je recenzuje, a niedawno wydała swoją pierwszą grę dla najmłodszych. Stara się zarażać planszową pasją i szerzyć hobby na wszystkie strony świata.
- Gabriela Gryta – Gry planszowe z Azją w tle
O artykule: Artykuł stanowi krótki przegląd gier planszowych i karcianych, które pozwalają się przenieść do Japonii i sąsiadujących z nią krajów. Być może niektóre tytuły są znane, a inne, jeszcze nieodkryte, zainteresują czytelników, by w ten sposób – poprzez gry „bez prądu” poznać bliżej kulturę czy historię Dalekiego Wschodu.O autorce: Gabriela „Gabrietta” Gryta jest członkinią Szczecińskiego Klubu Azji, z zawodu biotechnolog, z pasji artysta, uwielbia tworzyć wszelakie rękodzieło, jej prace można zobaczyć na stronie Gabrietta Handmade na Facebooku. Interesuje się kulturą Japonii i kocha Studio Ghibli. Podczas Klubowych wydarzeń prowadziła różne prelekcje i warsztaty origami.
- Bartosz Borkowski – Granie z dziećmi – jak nie należy tego robić
O artykule: Artykuł ma na celu przyjrzeć się nieco tematowi grania w planszówki z dziećmi. Skupia się bardziej na wypunktowaniu pewnych, w odczuciu autora, złych praktyk, na które rodzice zezwalają lub wręcz sami wcielają je w życie. Konsekwencją tego jest natomiast w wielu przypadkach zaburzenie radości płynącej z grania w gronie rodzinnymO autorze: Bartosz Borkowski – od 8 do 16 programista, po godzinach szalony odkrywca owoców współczesnej kultury. Teoretyk i praktyk gier wszelakich – z chęcią porozmawia zarówno o pozycjach bez prądu, jak i o ciekawych tytułach komputerowych, Od ponad trzech lat bloger planszówkowy i autor materiałów na portalu ZnadPlanszy. Członek Kapituły Planszowej Gry Roku i stały bywalec forum gier planszowych pod pseudonimem „Bary”. Planszówki zajmują szczególne miejsce w jego sercu, ponieważ potrafią one podarować wspaniałe chwile z bliskimi. Chwile, które w obecnych czasach są na wagę złota.
- Mateusz Pronobis – Flow gier planszowych
O artykule: Artykuł próbuje odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego ludzie w ogóle grają w gry planszowe? Autor wymienia i omawia 3 takie powody: 1. Socjalizacja. 2. Rywalizacja. 3. Hobby. Dotyka także teorii flow autorstwa psychologa węgierskiego pochodzenia, który zajmował się zagadnieniami szczęścia, kreatywności i dobrostanu psychicznego.O autorze: Mateusz Pronobis – Wydawca i twórca gier planszowych, właściciel wydawnictwa Let’s Play. Współautor takich gier, jak Arkana Miłości, czy Labirynt: Ścieżki Przeznaczenia. Psycholog społeczny z zamiłowaniem do sztuki minimalistycznej, nowych technologii, marketingu, fotografii, poezji oraz rozwoju osobistego.
- Radosław Ignatów – Z pamiętnika Grotwórcy
O artykule: Artykuł jest formą wspomnień twórcy gier. Autor opowiada o swoich inspiracjach, pierwszych projektach, tym, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu własnych gier, co może stanowić wyjątkowa trudność przy tym oraz o odbiorze stworzonych gier.O autorze: Radosław ‘GroTwórca’ Ignatów – Projektuje gry od ponad 20 lat. W zasadzie poświęca grom każdą wolną sekundę swojego życia. Od pewnego czasu postanowił wyjść ze swoimi projektami do ludzi – wcześniej wszystkie trafiały tylko do szuflady. W tym celu stworzył fanpage GroTwórca, poprzez który stara się pokazać swoje aktualne przygody z tworzeniem oraz testowaniem gier.
- Adrian Kopp – Kości, pionki i karty w szkolnej bibliotece
O artykule: Artykuł opowiada o działaniach łączących pasję i hobby (jaką są gry „bez prądu”) z edukacją. Autor opowiada o swoich inicjatywach, wskazuje możliwości i wzorce, które można wdrożyć w swojej placówce edukacyjnej, by łączyć przyjemne z pożytecznym i rozwijać kompetencje kluczowe przy wykorzystaniu gier „bez prądu”.O autorze: Adrian Kopp – historyk, bibliotekarz, animator kultury, sekretarz Stowarzyszenia Edukacyjno-Kulturalnego Chowaniec. Wielce oddany historii dyplomacji, estetyce dwudziestolecia międzywojennego i piosenkom kabaretu literackiego. Nałogowy połykacz książek, filmów, seriali oraz gier „bez prądu”. Z tych ostatnich szczególnie preferuje te, w których można natrafić na lovecraftowskie macki, choćby odrobinę magii, elfy lub klimat antyku. Zawodowo nauczyciel w gryfińskiej szkole podstawowej, gdzie prowadzi Szkolne Koło Gier.
- Krzysztof Sokół (nerdads.pl) – Rodzinna wspólnota grania
O artykule: Artykuł stanowi formę przemyśleń ojca-pasjonatę gier „bez prądu”, który dzieli się swoim doświadczeniem z „zarażaniem” swojego dziecka pasjami związanymi z grami planszowymi, popkulturą czy grami RPG.O autorze: Krzysiek Sokół „Dziku”. Wpołtworza ̨cy razem z Miketem i Hunterem serwis Nerdads.pl – miejsce gdzie rodzic nie ma obowia ̨zku sie ̨ nudzić, a wre ̨cz konsumować świat popkultury razem ze swoja ̨ pociecha ̨. Fan komiksów od 25 lat, troche ̨ krócej planszówek i RPG. Najwie ̨kszy fan Zielonej Latarni, Kapitana Ameryki i swojego syna Filipa. Miłośnik historii, ligi mistrzów, dobrych opowieści w formie podcastów oraz Realu Madryt. Fan gier retro i swojej żony Agnieszki. Ojciec nerd.
- Wiktor Szafranowicz – Porównanie podstawowych aspektów gier planszowych i fabularnych
O artykule: Artykuł traktuje o grach planszowych i fabularnych, ukazując że to bliźniacze formy rozrywki, jednak w rzeczywistości wygląda to nieco inaczej. Autor wskazuje, że planszówki i erpegi różnią się pod kątem przystępności, zasad, sposobu prowadzenia rozgrywki, a także wymaganych przygotowań do zabawy. Mimo, że istnieją między nimi cechy wspólne, to niemożliwym jest wybranie lub wskazanie obiektywnie lepszej czy też ciekawszej formy spędzania czasu.O autorze: Wiktor Szafranowicz – wraz z żoną Kasią prowadzi bloga Planszówki we dwoje (planszowkiwedwoje.pl). Gry towarzyszyły mu od dziecka: najpierw proste tytuły pokroju chińczyka, później przygoda z kolekcjonerską karcianką, aż w końcu padło na nowoczesne planszówki. Ostatnio dołączyły do nich też RPG-i. Interesuje się fantastyką, ogląda zdecydowanie za dużo seriali i za mało czyta, o czym świadczy rosnący stos książek na półce wstydu. W planszówkach szuka interesujących, dobrze działających mechanik, świeżości i frajdy płynącej z zabawy oraz wielu różnych dróg do zwycięstwa. W grach fabularnych urzekły go swoboda, wspólne tworzenie historii oraz wciągający w zabawę klimat.
- Janusz Strzelecki – Hero Kids czyli grajmy z dziećmi w RPG
O artykule: Artykuł omawia jeden z pierwszych i bardziej popularnych systemów RPG, adresowanych do dzieci. Omawia jego zasady, mechanikę, kwestie graficzne i polskie tłumaczenie.O autorze: Janusz Strzelecki – torunianin, ojciec dwóch synów, założyciel grupy na FB Mamo Tato Zagrajmy w RPG, tłumacz podręcznika Hero Kids na język polski.
- Konrad „Harry” Mrozik – O prowadzeniu sesji RPG dzieciom i młodzieży
O artykule: Artykuł opowiada o wyzwaniach, jakie stoją przed tym, który chce poprowadzić sesję RPG zdecydowanie młodszych graczom – dzieci i młodzieży. Autor daje całą masę wskazówek i dobrych rad, opartych na własnym, bogatym doświadczeniu. Radzi, jaki system wybrać, jak dostosować mechanikę, jaką atmosferę stworzyć przy stole czy na co zwrócić szczególną uwagę w różnych sytuacjach.O autorze: Konrad „Harry” Mrozik – student Filologii Klasycznej, filmowiec, animator kultury i mistrz gry. Współkoordynator, wychowawca i kierownik obozów RPG Tol Calen (BTA Kompas). Aktywny prelegent, członek Graj Kolektywu i współzałożyciel bloga poświęconego lochom w grach fabularnych – Wieczorem RPG.
- Maria Borys-Piątkowska – Granie w opowiadanie, czyli sztuka prowadzenia gier fabularnych RPG seniorom
O artykule: Artykuł ma na celu zachęcenie do wspólnej gry i udowodnienie, że starsze pokolenia (wojenne oraz powojenne) także potrafią zrozumieć ideę hobby, jakim są gry fabularne RPG, i czerpać z niego radość. Autorka w oparciu o własne doświadczenia dzieli się wskazówkami dotyczącymi prowadzenie sesji RPG seniorom. Zwraca uwagę na używany język, mechanikę, wybór systemu czy sposób prowadzenia opowieści i rozgrywki.O autorce: Maria „Merry” Borys-Piątkowska – doktorantka na wydziale Filologii Angielskiej UW. Z zawodu scenarzysta gier wideo w warszawskim studio Flying Wild Hog. Współzałożycielka stowarzyszenia Graj Kolektyw. Po godzinach mistrzyni gry, prelegentka, laureatka konkursów dla graczy NERD 2017 i Archipelag 2016, wyróżniona w konkursie Game Chef 2017. Zasiada w kapitule Konkurs Quentin. Pracowała nad polską edycją Zewu Cthulhu jako tłumacz i autor tekstów. Kocha Wikingów, horrory, niemiecką piłkę nożną i Mortal Kombat.